21 Ocak 2013 Pazartesi

Yıllık hafif bakım

Tekne Bakımı




Ahşap teknelerde iki türlü bakım yapılır.

Standart yıllık bakım
Ben burada kendi teknem için yapmış olduğum bakımlardan bahsediyorum.

Tekneyi karaya aldığımızda önce altını sert bir fırça ile güzelce yıkayarak midye, tragana, yosun vs ne varsa onlardan arındırıyoruz. İçini dışını güzelce tatlı su ile yıkadıktan sonra iki üç gün kurumaya bırakıyoruz. Sintinenin temizlendiğinden emin olun. Yağlı yerleri uygun kimyasal ve deterjanlar ile temizleyebilirsiniz.

Teknenin havalandırma kurutma işlemini fazla uzatırsanız teknenin ahşabı kurumaya başlar ve çeşitli yerlerinden açmalar meyda gelebilir.

İki veya üç gün sonra ıslak kalan yerler varsa nokta nokta onların tespiti yapıyoruz. Çünkü o ıslak kalan yerler su yapan yerlerdir.

Taşlamaya 80 veya 60 numara zımpara takıp macunu kabaran ve ıslak kalan yerleri ahşabı görene kadar zımparalıyoruz ancak ahşabı yedirmemeye dikkat etmeniz gerekiyor.


Daha sonraki aşamada enzantrik ve titreşimli zımpara ile teknenin her yerini 60 veya 80 numara zımpara kağıdı kullanarak zımpalıyoruz ancak üzerindeki boya sağlam ise sadece boyayı çizdirmemiz yeterli olacaktır. BU benim en çok zorlandığım olay. Zımpara işi bittikten sonra tekneninde işi bitmiş sayılır.

Benim teknem 7 metre eni 2 metre
Bunun için kullandığım astar ve yağlı boya 1 galon yeterli geliyor.

İnceltici olarak genelde tiner kullanılmasına karşın ben terebentin kullanmayı tercih ediyorum. Tiner her ne kadar daha ekonomik gibi gelsede öyle değil.İnceltici olarak  terebentin kullanırsanırsanız ne  demek istediğimi boyayı sürerken anlayacaksınız.

Gelelim tekneye.

Poliretan esaslı macunun hazırlanması

Bu bahsettiğim macun iki karışımdan meydana geliyor. Bunu zaten ahşap teknesi olan hemen herkez bilir. Bir macun birde sertleştiricisi var. bunda en önemli olan karışımı güzel hazırlamak. Ben çok gördüm tekneye bunu sürdükten  sonra tekrar kazıyanı. Bunlardan biride benim :)
BUnu ayrı bir yerde hazırlamamızın sebebi sadece yoklama dediğimiz şeyi yapacak olmamız. Yani su yapan veya macunu kabaran yerleri yapacak olmamız. Düz bir zemin üzerinde bir kontraplak parçası olabilir. bir miktar macun alıp bir miktarda sertleştiriciden üzerine döktükten sonra bunu güzelce harmanlamamız gerekiyor.

Fazla sertleştirici koyarsak macunu daha sürmeden donmaya başlayacak ve topaklanmalar meydana gelecektir.

Serleştiriciyi az koyarsak macun kurumayacak ve sürdüğümüz gibi günlerce kalacaktır.

Karışımı hazırladıktan sonra zımpara ile yedirdiğimiz yerlere macun spatulası ( bu spatulalar bildiklarimizden biraz farklıdır) ile yukarı aşağı sağa sola hareketler ile düzgün bir şekilde sürmemiz gerekiyor.

Armuz yapan(iki tahta arasında meydana gelen boşluklar) yerleri doldurmak için önce aşağıdan yukarıya tek hareket.Sonra yukarıdan aşağıya ve fazla olan macunu almak için sağdan sola hafif bir çektirme ile düzeltme yapıyoruz. Teknenin dış kısmında ahşabın göründüğü her yere bu uygulamayı yapmamız gerekiyor.



bu işlem bittikten sonra bunu kurumaya bırakmamız gerekiyor. bu macun genelde kurudukça sararır.
Tam kuruma süresi kutusunun üstünde yazar . Belki markadan markaya değişiyordur.

Biz onu kuruma işlemine bıraktığımızda teknenin içindeki diğer işlerini yapabiliriz.
Teknenin iç kısmında kabaran yerler varsa bir spatula ile onları aldırıp litopon bezir yağı esaslı  macundan boya ile karıştırıp oralara sürebilirsiniz.

Güverte, kıç üstü, başüstü, kamara ve davlumazın astar boyasını sürebilirsniz. Tabi zımparasını yaptıktan sonra.

 Macunumuz kuruduktan sonra macun sürdüğümüz yerlerin üzerinden el ile hafif bir zımpara geçmemiz gerekiyor.

Daha sonra teknenin su kesimini belirleyip baştan sona kadar kağıt bant ile burayı işaretliyoruz. Arka tarfıda tabiki. Su kesimini belirlerken eski hattı hiza alabilir yada tekneye bakım yaptığımız yerde birinden yardım alabiliriz.

Küpeşteler vernikli iste 3 veya 4 kat vernik yetecektir ancak her kat arasında mutlaka çok ince zımpara ile zımpara yapmanız gerekiyor. Su kesiminin üst kısmı küpeştelere kadar kamara ve güverteye sürdüğümüz astar ile astarlanır. o kururken biz kamara ve güvertenin boyasını yapabiliriz.

Su kesiminin üstü kuruduktan sonra ku kesiminin altının deniz mahluklarından iyice tamizlendiğinden emin olduktan sonra antipas yada zehirli astarı ile astarlanıyor. Bunların kuruma süreleri için kutuların üzerinden talimatlara uyabilirsiniz.


Su kesiminin üstü küpeştelere kadar ve kamara güverte boya işlemi tamamlanıp en son zehirli boya işi bırakılır.

Bu arada kağıt bantları sökmeyin onlar en son sökülecek.

Zehirli boyalar genelde inceltmeden sürülüyor. Sürmeden önce bir saat kadar ağzı kapalı şekilde güneşin altında bıraktığımda daha kolay sürüldüğünü fark ettim. Hatam varsa düzeltin.

zehirli boyada şu zamana kadar 1 katta sürsem aynı oldu 2 katta sürsem aynı sonuç oldu.

En son boyalarımız kurudu su yapan yer kalmadı .Her yer ter temiz . Zehirli boyayı sürüyoruz. Ben genelde her boya için rulo kullanıyrum ama fırça kullanmak sizin tercihiniz.

Zehirli boyamızın kuruma süresi kutunun üzerinde yazar. Benim tekneme 2 tane 1 lt boya yetiyor.


Zehirli boyada kuruduktan sonra tekneyi karada bekletmemenizi tavsiye ederim.

Tekne suya atıldıktan sonra alt tahtalarını açıp su yapan yer varmı mutlaka kontrol edin Allah korusun tekneyi batırırsınız.


Bu sene bakımda benim kullandığım malzeme miktarları

1 galon yağlı boya (arttı)
1 galon astar (Yarısı kaldı)
2 kutu zehirli boya
1 galon zehirli astarı (Geçen seneden kalmıştı onu sürdüm)
2 kutu poliretan esaslı macun
5 rulo
bir macun küreği
2 macun spatulası
1 litre terebentin ( yarısını kullandım)
1 galon tiner (Üstüne bulaşan boyaları temizlemek için) Yarısından fazlası kaldı.































Hiç yorum yok:

Yorum Gönder